Monday, April 20, 2009

warna-warni kehidupan

salam...

sejurus kita dilahirkan, kita ibarat warna putih yg suci, seputih2nya, tiada corak walau sekelumit, yg ada hanyalah keputihan yg bersih dari noda.



dan, dari situlah bermulanya pencorakan warna menghiasi kain putih ini, dengan pelbagai warna2 berseri yg kita mahu.



sediikit demi sedikit warna-warni kehidupan mewarnai perjalanan kita, menghiasi segenap penjuru ruang hidup kita di atas objek sfera yg terapung di angkasa ini.



dan ada kalanya, kita tersilap memilih warna, dirasakan warna itu sudah sesuai utk diri kita, namun masih nampak akan cacat celanya bila difikirkan kembali dan menyesal tak sudah2 kerana kesilapan kita dalam menghiasinya.



walau begitu, itu tak bermakna dunia sudah berakhir dan tiada apa lagi yg boleh dilakukan, sekurang2nya dengan mempalitkan warna kesilapan itu dengan warna yg sesuai, kita masih mampu berasa lega untuk terus ke depan, meneruskan pencorakan hidup kita dengan warna yg kita suka.



dan bila tiba masanya, kita akan menghadapi ujian getir untuk memilih haluan yg betul dalam hidup kita, meminta agar dipertunjukkan jalan yg dingini tanpa sebarang penyesalan di hati. maka pilih lah haluan yg kita mahu tempuhi, bersedia meredah apa jua rintangan agar terus mara ke destinasi yang dituju.



dan setelah kita puas maju ke depan, kita mampu menoleh ke belakang dan berbangga dengan corak hidup yg kita sendiri tetapkan, walaupun di mata yg lain ia hanyalah biasa tiada istimewa. pedulikan apa yg mereka fikir, yg penting diri sendiri lebih mengetahui betapa penatnya usaha untuk mewarnai kehidupan kita dgn warna2 yg kta pilih, khusus untuk kita, bukan untuk menyedapkan hati orang sekeliling.



berbanggalah dengan corak hidup kita, kerana itulah sesuatu yg kita miliki di masa dahulu, sekarang dan di masa akan datang. wassalam.

22 comments:

pulasan007 said...

btol3x...aku stuju,tp kdgkala kita mgkn gak tersilap ngn corak yg kita plh tu.kita perlu perbetulkan spy x menyusahkan kita nnt.hidup kita bkn kt dunia ja,kt akhirat penentu sgalanya.nice article Im :)

aw3rz said...

aku suke entri ko ni. sangat-sangat suke!

dan aku sangat-sangat setuju. biarpun cela yang kita ada, tapi dari itu akan jadi yang indah-indah. macam bilik ko. yang mane bilik ko? hijau ke kuning?

ini bukan pasal ko tersilap cat bilik kan

Unknown said...

knp macam ada gaya bahasa awe? atau aku silap...

Sop said...

im dh mengambil baton photoblog dr awe. hahaha

Jamil said...

mhuno - ko tak silap, jepah. orang terengganu memang terkenal dengan kemahiran berbahasa mereka

im - hoh. dah meriah dah rumah ko. dan lelaki tukang cat itu sungguh tough haha

imyahus said...

mqdad - yup, itu pandangan aku. rasanya semua org setuju itulah lumrah hidup yg kita lalui

awe - err... ni ruang tamu umah aku yg baru dicat.. bilik aku xde kat cni. yg pintu ijau tu bilik parent aku, yg kuning tu kakak aku nye... bilik aku x yah takpe... haha

mhuno - hm, nama baru yg aku tau, jepah rupenye...aku dah agak dah, mesti samakan aku ngan awe.. sori bro, aku nye bahasa x tinggi, x cam awe... sampai bkerut dahi nak paham.. eheh

sop - bukan la, saje2 try... aku x amik alih blog sape2... kebetulan umah aku baru cat...

jamil - ye, ganu memang kaya ngan bahasa, sebab tuh setiap pkataan asyik nak tambah urup g je, maklum la murah hati... ye, umah aku dah meriah, mari la ziarah kekgi.. n tukang cat tu adalah abg aku, nampak tough dari blakang, tapi kalo dari depan... huh, mengalahkan ibu mengandung 5 bulan... haha

huh, x sangka plak aku ramai yg melawat blog aku... mekasih2 (^_^)

aw3rz said...

oit.ngumpat.hehe.

imyahus said...

mane ade ngumpat... benda yg dah memang kenyataan... hehe... (mampuih aku kalau abg aku dapat tau pasal blog ni... )

mongue said...

uwaah. ko dah jadi awe. aiyark. takpe. aku tengok gambar je.

mula2, nampak huduh je hijau tu, tapi lepas siap, ok gak. haha.

aw3rz said...

errr.hilmi mane ni?jangan kate mongue.ade blogger profile?

imyahus said...
This comment has been removed by the author.
imyahus said...

hilmi- mon ke ? biar betul mon ade blog???

mongue said...

tards. aku ada google account. nak tulis kat imran punya blog kena ada account. tu aku malas nak tulis sini tu. huh.

haha.

imyahus said...

eh ye ke? ala, sori2, nanti aku edit setting ye.. haha... xperasan ah

imyahus said...

okeh.. dah ubah dah

mokchique said...

cantik....i mean, your blog template, your entry n the colours.....anything else except living things in there.....hehe

imyahus said...

mokchik- oit, living things? mane ade... kalo ade pun, tu sebab ko start komen kat blog aku... so, ko la living thing tu ek? hoho

mokchique said...

uhhH....don't tell me u guys are made of wax...OMG??!!

aw3rz said...

meenachi la mokcik ni (a subtle way of saying the racial remark, keling)

imyahus said...

ye ah, mokchik dah kene alzheimer..haha kitorang homo sapiens,bukan setakat kategori umum living things je... except ko la... eheh

aw3rz said...

mokcik bukan homosapien? so, alien? haha

imyahus said...

mokchik adalah living things... protozoa kot??? eheh