Wednesday, April 1, 2009

hippo-crates

Apa makna hipokrit? Aku yakin korang mesti dah pernah terbaca pasal benda ni kat mane2 blog, atau artikel atau sebagainye. Aku ade terbace jgak blog orang lain, dan aku rasa ape yg aku cuba nak sampaikan ni hampir sama, xde bezanye.


So, ape makna hipokrit? Mengikut kamus pelajar, ia bermaksud berpura2 perangai baik, atau dalam erti kata lain, munafik. Hm? Tu je? Habis tu kalo org berpura2 berperangai jahat camne? Pernah korang terbace atau terlintas akan 1 perkataan yg boleh menerangkan pasal tu? Ade jugak aku terbace yg mengatakan itu jugak hipokrit, betul ke? Let me know if u had come across with sumthing about that.


So, back to the topic, ape itu hipokrit? Aku x tau la, ape pendapat korang, yg aku tau ni blog aku, suka hati aku la nak tulis macam mane pun. Ingin bagi kan pandangan atau respon, jangan malu segan isi kan tempat kosong dalam ruang komen tuh.

Okeh, aku melalut lagi. Ape itu hipokrit? Bagi aku, cukup la ia ditakrifkan sebagai berpura2, tak perlu letak sama ada berpura2 baik atau jahat, it’s the same damn thing. Dan makna hipokrit tuh boleh berubah2 ikut situasi dan keadaan, takde makna yg tetap. Let me give the examples of what I mean hipokrit:
1- Depan pura2 baik, kat belakang mengutuk mengumpat dan sebagainye, which is quite common nowadays

2- Berlagak innocent n baik kat depan semua org, tak pernah mengumpat mengutuk dengan org lain, tapi bile xde org kat sekeliling, die lah dajjal yg dah lama dilahirkan

3- Ko nak berterus terang tapi tak mampu sebab nak jaga hati org lain. In the end, org lain terus buat benda yg ko x suke, tapi ko tetap x buat ape2

4- Menjadi org lain di atas tanah beratap langit,, tapi di dunia cyber dan alam halusinasi menjadi diri sendiri.


Itu yg ape terlintas dalam otak aku sekarang ni. Ade banyak lagi contoh situasi yg menerangkan ape itu hipokrit, tapi ape kan daya RAM otak aku lambat catch up, tak mampu nak keluarkan memori yg tersangkut kat jalur gyrus brain aku ni.


So, ape itu hipokrit? (lagi2 soalan sama). Ko akan dilabel sebagai hipokrit bile ko tak mampu utk jadi diri sendiri depan org lain. Ko x mampu nak cakap ko benci/tak suke atau suka/sayang pada sesuatu atas sebab2 yg tertentu. Aku rasa semua org pernah jadi hipokrit even sekali. That’s for sure, except our prophet (PBUH) and his pure followers. Apatah lagi zaman sekarang ni, even dgn kawan 2 sendiri pun kita tak boleh nak percaya. Bukan saja kawan baik, kawan sekaki mengumpat pun kita tak tau sama ada kita juga menjadi bahan umpatan di belakang kita. So, ape yg mampu kita buat? Jadi diri sendiri? Berterus terang walaupun kita tahu mereka yg dikritik tidak mampu menerimanya dengan hati yg terbuka? Jika kita jadi diri sendiri, adakah semua yg berada disisi kita selama ni sanggup menerima kita seadanya? Jika kita secara berdepan memberi komen atau kritikan, adakah kita bersedia utk meletakkan ikatan hubungan yg terjalin selama ini berada dalam keadaan yg janggal? Bila difikirkan akan kesan selepas itu, ramai antara kita memilih untuk berdiam diri. Adakah itu yg terbaik?


Masing2 ada akal utk memikirkannya. Bila kita minta pandangan org lain, seribu satu jawapan yg akan diperolehi. Mana satu yg betul? Akhirnya otak kita jugak yg memeras utk mencari penyelesaiannye. Tepuk dada tanya hati, masing2 ada jawapan tersendiri.


Jika kita memilih utk jadi diri sendiri, be proud of urself. No one knows better about u but urself. Kalau ada yg jelik menerimanya, pedulikan mereka. Jika kita memilih utk berterus-terang dari berdiam diri, the better way is think the best way to approach it. Jangan ikut nafsu dan sedap mulut, namun andai gunung berapi tetibe je meletup, itu silap sendiri kerana memendam terlalu lama.


Dan andainya kita memilih utk terus menjadi hipokrit, silakan. Bagi aku, takde sebarang masalah kerana semua org ade sebab tersendiri. Begitu juga aku, ada kalanya aku mapu berdiam diri dan ada juga sesekali aku terpaksa jadi diri sendiri. Blog dan diari menjadi tempat luahan hati yg tak mampu aku lemparkan. Mohon maaf sekiranya ada yg terasa. Hakikatnye, kite sendiri lebih mengerti akan hakikat yg tak mampu ditolak ke tepi ni. wassalam

6 comments:

Jamil said...

A hypocrite is a crate used to store hippos.

Itulah definisi paling tepat yang aku boleh fikirkan.

imyahus said...

yup, that's one, if u separate the word and define it literally.. eheh

Sop said...

xyah tuduh org lain hipokrit. tgk je dlm cermin; tu la hipokrit plg besar kt planet bumi ni.

aw3rz said...

jatak-bukan thirsty hipo untuk lens ber-fungus ko tu?haha.(mampoih aku pasni)

isop-ko maksudkan ko tgk cermin tiap2 hari dan nampak hipokrit paling besar? at least ko makan la banyak sket.

im-tape im. ni blog ko. ko tules la pe ko nak. tapi mulut aku, aku boleh cakap apa-apa yang aku nak kan.hehe (dah bincang ni ngan jatak ngan apos semalam).

anyway, ramai yang jadi hipokrit kerana suasana sekitar yang memaksa untuk bersopan-santun, baik mulut, bla bla that shit. itu boleh kita faham tekananya. tapi bila sepanjang masa dengan perangainya, walau dengan mereka yang tak ambil kisah dengan semua tatasusila tu, masih nak berhipokrit. what the....?

Sop said...

aw3rz - cermin aku cembung; nmpk wide-angle. kire besar le tu.

imyahus said...

sop - aku dah try tgk dalam cermin, tapi hanya nampak diri aku je... eh, hipokrit ke aku?

awerz - hm, betul betul betul. masih nak jadi warak walaupun kite tahu sebenarnye tidak, ape cer? apepun, masing2 boleh menilai. macam ibu azlin cakap semalam, "ala, ko budak sekolah agama, pandai2 la ko nak idup, dah tau mane betul mane salah. malas aku nak layan" (itu mindset yg die maksudkan yg ada dalam kepala otak budak skolah agama skarang, bukannyedie betul2 buat kenyataan camtu) eheh