Sunday, March 15, 2009

tampin? survey? diabetes?

salam... hm, tgh bosan gile di rest house tampin ni, meh aku citer ckit amende aku wat kat cni... kitorang kat tampin selama 6 minggu jgak la lebih kurang. sekarang ni tgh posting community health, kene wat kajian pasal cara pemakanan dikalangan pesakit diabetes. pasal kajian tu toksah citer la, banyak keje la nak kene buat, literature review la, methodology la, questionnaire la (aku wat questionnaire je, 7 soalan, tu pun buat dalam kumpulan). dah tu, bile dah settel semmua bende tu, bermula la keje2 mengkolek data (data collection)

time kolek data ni, macam2 kerenah la aku jumpa dan dengar dari geng2 aku. pasal ape? of course pasal budi bahasa bangsa2 kat malaysia ni. macam2 citer, lawak ade, sadis ade n etc. ada yg siap kene halau lagi. ini ke budaya masyarakat zaman skarang? tak leh cakap camtu jugak, sebab yg halau nye bukan budak2 muda, tapi org2 tua. tak kira la melayu, india atau cina, kalo dah tak reti nak berbudi bahasa, same je.

"takde-takde, pegi-pegi, saya x paham bahasa melayu"

"tak nak, malas nak layan semua ni"

bermacam2 alasan yg dibagi. susah sangat ke nak jawab soalan2 yg kami prepare ni? bukan banyak pun, tak samapi stengah jam pun, tu pun kitorang yg tulis, diorang perlu jawab soalan, tu je. ade plak yg bagi alasan " saya talak kenal lu olang, saya takut oo, sekarang banyak pelompak" hm, ke situ plak jadi nye. so what? kitorang tak kesah kalo nak buat interview kat luar rumah beratapkan matahari, berhamparkan bumi. yg penting keje mesti siap. tapi tu pun tak nak bagi kerjasama jugak. "kami bukan nak jual barang makcik, kami nak tanya soalan je" terpaksa la kitorang jawab camtu, tak nak bagi diorang salah paham. "habis tu, yg kotak awak pegang tu ape? bukan barang ke? jangan nak tipu la". huh, memang bengap, dah kat depan kotak tu terpampang 'mesin penimbang berat badan', dah tentu la nak timbang berat badan diorang, untuk ukur BMI diorang jugak. come on la, tak kan kitorang ni kebulur sangat nak ke sana-sini jual mende tu. nonsense tul.

sedih jugak dengar ade geng2 kene halau macam halau binatang. sedih2. ada pulak terpaksa la tipu, cakap diorang ni pegawai kesihatan semata2 utk yakinkan diorang kitorang ni bukan salesman.

ingat senang ke nak kumpul 300 sampel utk kajian? susah woo. setiap hari, dari 10 buah rumah yg kitorang pergi, mesti separuh kene drop; ada yg pindah, meninggal, n ada jugak yg tak nak layan. tu yg tak jumpa, yg jumpa n dapat interview pun susah jgak.

"auntie, auntie rasa nasi tu kanji ke, protein ke, serat ke, atau makanan berlemak?"

"itu nasi kurang jugak makan, ckit2 saja"

"ye saya tau, tapi itu nasi, kanji ke, protein ke, serat ke atau makanan berlemak?"

"itu kurang jugak saya makan"

"auntie faham ke tak faham soalan saya?"

"tada paham jugak apa awak tanya sama saya"

huh, penat nak eksplain satu persatu soalan. ingat senang ke? tu tak masuk lagi yg tak paham bahasa melayu terus. kene pakai interpreter. tu dah musykil dah, ni jawapan pesakit ke, jawapan anak die yg memandai2?

namun, tak dinafikan, ada jugak yg menyambut baik kedatangan kitorang ni. siap sediakan air, cekodok, biskut. terima kasih banyak2. lebih terharu, ade jugak pesakit yg sanggup berbelanja separuh dari gaji die hari tu semata untuk belanja penemuramah ni sedikit makanan (in case of org yg kurang pendapatan. gaji sehari rm20, die belanja rm10 utk makanan bebudak tu). ish ish, terharunye.

minggu ni minggu last utk kolek data, lepas ni kene buat data analysis plak (dah start pun). rasanye for the last 2 week ni akan jadi minggu paling bz sebab kene prepare utk health intervention day. then boleh balik KL.. (yeay)... utk exam plakj (cheh....)

apepun, posting ni agak enjoy (mane tak, asyik tido, tgk movie, surf tenet,xde keje lain).. ada yg siap terlajak pergi seremban lagi tgk wayang berdua (ehem... anok sapo la tu..) haha. ape yg penting? KERJASAMA (cam wonder pets plak)... keh, ntah ape la yg aku melalut ni... buh bye. lain kali plak aku sambung. salam

7 comments:

Sop said...

hoh, ekau ado isu dgn sapo ni?

imyahus said...

mane ade isu? aku hanya menyampaikan ape yg aku dengar dan ape yg aku pernah lalui... hehe

imyahus said...

okeh, aku baru perasan ape yg isu ko cube maksudkan... hehe sapo? lu pikirlah sendiri hoho

nuarasheeq said...

Im orang yang tak caye korang tuh x caye kat ko ke kat partner ko? apsal ha? Die ingat partner ko tu in disguise eh sebagai...?

imyahus said...

weh, kurang ajar... (apsal aku tiru ko ni) haha... kan aku dah cakap, ada sesetengahnye aku tulis pasal ape yg aku dengar... so, ko x rase ke kalo2 aku tulis tu pasal ko atau partner ko? eh, sape ek partner ko? pes ke a**der*on? hoho

Jamil said...

ni bukan posting community health ni. nih posting isu sakan

aw3rz said...

ISUUUUUU!

Anyway, dah boleh balik dah kan. yes!