Thursday, August 13, 2009

my family medicine posting... a series of unfortunate events

salam.

aku masih ingat ketika posting family medicine ni nak start, mase tu Man Utd datang Malaysia. punya la aku balik awal dari cuti semata2 nak tengok diorang training selama sejam kat bukit jalil. dan dari saat itu la, berbagai2 perkara yg aku alami, dan aku muatkan dalam entry kali ni.

kisah 1
buat permulaan, duit dalam akaun aku sekarang cuma tinggal rm3,000 lebih sahaja, termasuk duit yuran semester ni. x cukup bajet utk aku beli handy cam yg diidam selama ni. jangan di tanya ke mana selebihnya hilang, biar aku sorang je yg tau.

kisah 2
kisah bermula dengan haru biru ketika nak gi tengok training man utd pada petang jumaat. hati rasa x sedap, maklum la motor pusaka tu dah makin uzur. aku baru je overhaul enjin sebulan sebelum itu, habis rm450 duit simpanan aku. kawan2 dah mula kutuk2, suruh beli motor baru, tapi aku tetap dengan motor antik tuh ( plus takut kalo beli motor baru nanti kene kebas). ada kawan bagi nasihat pakai motor lain utk gi bukit jalil, tapi aku tak sanggup tanggung kalo ape2 jadi kat motor kawan tuh. in the end, aku sorong jugak la motor merah tuh, dengan ade sorang mamat hinggap kat belakang, menambah lagi load motor buruk tuh.
masin hati aku (sebab aku x lafaz ikut mulut mase tuh). baru je separuh jalan, mase tgh naik bukit, motor aku meragam. enjin tetibe stop. aku rest sekejap, bagi enjin tuh sejuk, then start balik. hidup, tapi hanya utk seminit, pastu jem balik. benda tu berlaku 2-3-4 kali, bile dekat dengan lrt sungai besi, mamat bonceng bagi cadangan stop kat lrt n naik lrt. aku setuju, n folow je. pergi la tgk training man utd dengna harapan time balik nanti, motor tu dah ok. bile nak balik, aku cube elak naik bukit, takut masalah sama berulang. tapi aku plak sesat. n time kalut camtu, motor aku buat hal lagi. namun aku gigih kan diri aku utk bawak sampai ke asrama, dan akhirnya aku berjaya, setelah sejam bergerak terhenjut2 dengan kenderaan pertama aku tuh.
esok nye, bawak gi workshop. Wong check motor aku, piston rosak katanye, sebab minyak 2T kering. aku tepuk kepala, lupa minyak tu dah sebulan lebih aku x isi. outcome? aku habihkan lagi rm170 utk piston baru, instead of minyak 2T yg berharga rm4.50 sebotol. huh...

kisah 3
man utd sekali lagi lawan malaysia isnin malam. kawan2 ade yg bersemangat nak gi tengok lagi, ajak aku sekali. tapi memikirkan betapa bajet aku dah lari sebab baiki motor, aku tolak pelawaan. check kat internet, sepatutnya ade siaran langsung kat astro macam hari tuh, aku bersangka baik. pukul 8.30 malam, berhinggap kat bistro, menanti siaran 811, tapi yg keluarnye highlight game lain. aku dah gelabah, tanya kawan2 yg gi tgk ramai x org. kawan kata banyak kosong. selepas resah duk pikir benda tuh, akhirnya nekad pecut skuter kawan ke bukit jalil, bayar lagi tiket rm58. masuk je kat dalam stadium, dah 2-0. sempat tgk sejam game, akhirnya? masa tamat, 2-0 sahaja. aku langsung tak dapat tgk jaringan gol... hampeh!!!

kisah 4
hari tuh hari pertama aku attach kat KK kg pandan. malam tuh, aku dah prepare semua, takut ade yg tertinggal. pagi tuh aku bawak la motor buruk yg boleh lari 60km sejam je. sampai je kat KK, join kawan2 lain. mase tuh baru perasan, whitecoat n stetoskop aku tertinggal. dengan hampanya, aku balik semula ke asrama amik barang tertinggal, n pergi balik ke KK. bila sampai, orientasi dah abis, aku pun join je la buat ape yg patut...

kisah 5
hari jumaat, bangun dari tido, mata kanan aku terasa berdenyut2. check kat cermin, mata x merah, sakit sikit je kot. next day, makin sakit. kawan2 perasan mata aku bengkak. " stye la tuh", aku pun chek balik kat cermin, ye memang betul. malam tuh ke klinik izham amik antibiotik. masa tuh la timbul idea pasal entry, dengan endingnya posting kat tampin yg hostelnya boleh tahan ngomelnye. tak pernah terdetik ia akan jadi lebih teruk dari yg aku sangka.

kisah 6
isnin petang, tatkala tgh surf tenet kat fakulti, abg aku telepon. katanya mak aku lain macam. die terus bertolak balik dari keje kat dungun, dan suruh aku chek kat tenet pasal flight in case perlu. aku dah x sedap hati. kemudian abg aku call lagi, katanya mak aku dah x kenal sape2, n tak leh bangun. aku serba x kena, mula tak tahu nak watpe, otak bercelaru, mind state aku dah x betul. sorang kawan antar aku ke kl sentral, beli tiket flight firefly ke terengganu malam tu jugak utk aku n abg aku.
sampai je ke hospital, aku melihat mak aku di atas katil, nampak tak bermaya. die cube bercakap dengan aku, bertanyakan soalan, namun tidak jelas pertuturannya, aku dah x sedap hati. aku hanya mengiyakan apa yg mak aku cakap, dan firasat hati memang betul. mak aku kene strok, kene buat ct scan n other test utk confirmkan. anggota badan sebelah kanan tidak dapat diangkat, tidak sama aktif dengan yg sebelah kiri. tekanan darah terlalu tinggi, cecah 200 lebih. gula dalam darah lebih dari 20. dalam hati tuhan saje tahu betapa kuatnya ujian kali ni, namun sekurang tidak setragis pengarah melayu yg kene benda yg sama. masa tuh aku masih tak sedar, bahawa itulah kali terakhir aku dapat bercakap dengan mak aku...
4 malam di hospital, aku menemani bersama kakak aku no.3 . macam2 perkara yg berlaku, aku x mampu nak citer satu persatu. keadaan mak aku makin teruk, makan sikit, ubat tak nak makan, makin tak bermaya. hari ke 4, result ct scan keluar, ade sub acute infarct yg kecil di otak sebelah kirinya. mak aku dikatakan stabil, dan dibenarkan pulang. aku masih x sedap hati, cuba berharap segalanya kembali seperti biasa, walaupun tahu ia takkan sama sekali.
3 hari di rumah keadaanya makin lemah. hanya susu diabetik yg diberi, itu pun tak pernah habis segelas sehari. aku cuba jaga sebaik mungkin, cuba praktikkan apa yg aku pelajari selama ni. namun aku masih tak mampu untuk menanggung semuanya, terasa amat berat.

kisah 7
ahad pagi, mak aku sedikit demam dan makin tak bermaya. aku terpaksa balik ke kl, petang itu aku kene ke tampin meneruskan pembelajaran yg terhenti. aku menaiki flight pada pagi itu, dan berkemas utk ke tampin pada petangnye. hampir menuju ke tampin, abg aku call... "mak koma". dunia aku gelap sekejap. aku capai apa yg ada, terus ke subang dan naik flight ke terengganu. sampai di hospital, lega sedikit. GCS bukan 3, tapi 9. doktor cakap ada infection kat paru2. aku memikirkan kembali, betapa mak aku x mampu menelan seeloknya, tapi masih disuruh makan ubat melalui mulut tanpa tiub. terasa diriku sangat2 bodoh, complication itu terlepas pandang. untuk 2 malam berikutnya, aku disisinya. menjaga sebaik mungkin. tapi pada malam ke2, nafas mak makin laju. cuba cari doktor yg on call, malangnya 1 batang hidung pun tak nampak. hati rasa ade benda yg tak kena, tapi terhenti di situ saja.

kisah 8
esoknya, nafas nya masih laju. ada nurse yg perasan, check spo2, 88%. terus dibagi oksigen, naik ke 96%. tapi pernafasannya masih dan makin laju. bila m.o datang, dan menerangkan keadaanya makin teruk, aku hanya tergamam. mental aku tersentak, aku x mampu nak cakap ape. aku masih terkejut, dan aku tau masa yg tinggal terlalu suntuk. semua adik beradik dipanggil, selepas berbincang, diputuskan untuk dibawa pulang ke rumah, kerna mak aku pernah berpesan untuk menghembuskan nafas terakhir di rumah. segala persiapan dibuat, apakan daya hajat terakhirnya tak tercapai. di wad, pukul 3.17 petang, 4 ogos 2009, mak aku kembali ke pangkuan yg maha Esa. aku x mampu nak menerima takdir ni, terasa berat untuk melepaskannya. dunia di depan terasa sangat gelap, aku cuba mencari siapa untuk disalahkan, tapi semuanya berbalik kepada aku, seorang pelajar perubatan yg tak mampu untuk menguruskan sakit mak nya sendiri. aku tak dapat menerima hakikat itu, teriak sekuat hati, hanya untuk abg aku datang ke sisi berbisik "Allah lebih sayangkan mak". deraian air mata mengalir, jika dulu di wad, aku hanya mampu melihat dari jauh tangisan hiba si keluarga bila yg tersayang pergi selamanya, kini aku mengalaminya sendiri...

kisah 9
3 malam diadakan majlis tahlil. semua adik beradik menyibukkan diri untuk cuba melupakan yg dah terusrat, termasuk aku. gelak tawa di rumah sudah tidak sama, terasa kekosongannya. tiada lagi seorang mak yg mendengar setiap luahan hati anak2nya. aku segera pulang ke kl, terlalu banyak kenangan di rumah pusaka, sentiasa terbayang2 dirinya. dan ujian ini masih belum ke titik noktahnya. sepanjang 2 minggu menjaga mak yg sakit, aku tidak hadir ke kelas dan ternyata kesannya sangat ketara. kehadiran aku untuk posting kali ni tidak lebih dari 50%, dan atas sebab itu aku tidak dibenarkan untuk menduduki peperiksaan. aku pejam mata cuba menelan kepahitan, tidak diduga ujian dari Nya sepanjang 1 bulan ini sangat perit. namun, kerana kes aku dianggap istimewa, aku diberikan peluang untuk menghabiskan attachment aku di tampin pada masa akan datang, dan menduduki peperiksaan berseorangan...

begitulah berakhirnya posting family medicine untuk aku dalam masa 4 minggu ni. beratnya hanya aku yg menanggung, namun aku cuba bergelak tawa dan senyum melitup segalanya. di saat ini, aku kuatkan hati dengan meyakin kan diri, ada hikmah disebalik apa yg berlaku. hidup mesti terus, dan aku mesti lakukan apa yg terbaik untuk diri aku pada hari ini, kerana hanya tuhan sahaja yg tahu, jika esok masih ada untuk aku lalui...

7 comments:

sepi said...

Macam takut nak bagi komen.Takut tersilap kata..Terlebih dulu mohon maaf andai ada tersilap kata.

Percayalah setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.Ada yang kita tahu dan kita tak tahu.
Tapi percayalah,akan ada sinar yang menanti kamu di hujung sana.

All the best ye!!

imyahus said...

tq. erm, takpe, di sini comment diterima. cuma tertanya2 je, siapa sepi ni? boleh perkenal diri?

sepi said...

Owh.saya ex student usim.baru sahaja konvo aritu.

imyahus said...

owh, ex student usim? ingatkan hanya bebudak batch saya je yg tgk blog ni... haha, okeh2. thanks sebab sudi singgah (^_^)

hirumi said...

eceh. haha

Anonymous said...

sayme..
awk sorg2 menahan rasa.. sy xde ms awk perlukn teman. dulu.. sy slalu share stories ngn awk.. tp pas kapel, sy jd lupa ngn org2 sekeliling sy. sy minta maaf byk2

imyahus said...

err...aku x tgau sape anynomous nih.. yg pasti die adalah budak skolah aku,for sure. harap lepas ni letak name ah, kalo xde google account pun, still boleh letak name gak, pilih option name/url tuh, letak ah name yg aku tau..okeh.
apepu, tq for evry thing