Wednesday, February 3, 2010

Internal Medicine 2 posting...

Salam.
Alhamdulillah, kini sudah di pertengahan posting internal medicine 2. Setelah mengharungi separuh masa pertama, terasa masih banyak yg mesti diketahui dan teknik2 yg ada masih perlu diperbaiki kelemahannya. Untuk separuh posting ini, selama 3 minggu, buku OHCM kembali dibuka setelah setahun setengah dibiarkan di atas rak. Untuk posting kali ini, Prof abdul latiff dari CUCMS, Prof Shahrir & Dr. Norashikin dari UKM, serta specialist2 dari Hospital Ampang baynak membantu dalam mengembangkan ilmu pengetahuan serta memperbaiki teknik2 yg ternyata masih belum boleh diakui kebagusannya. Terima kasih diucapkan buat pengajar2 yg sentiasa berusaha untuk membantu dalam melahirkan doctor yg berkualiti, serta untuk menjadi seorang doctor muslim yg dirahmati.

Di separuh masa kedua, untuk 3 minggu yg mendatang, aku akan berada di HKL dalam meneruskan misi serta objektif bagi posting kali ini; pendedahan kepada dermatology serta oncology & radiology. Untuk minggu pertama ini, aku ditempatkan di jabatan oncology. Diberi pendedahan tentang jabatan tersebut dan betapa canggihnya peralatan2 yg digunakan untuk merawat kanser, serta dalam memberikan penjagaan terbaik bagi yg berada pada tahap kritikal. Alhamdulillah, Dr Zabedah dan Dr aminuddin, 2org specialist sangat baik dan ramah melayan kami yg tidak pernah ada pendedahan pasal oncology sebelum ni.

Untuk dermatology, masih belum ke sana, maka tidak ada yg boleh diperkatakan di sini. Tetapi sudah ada specialist2 dari HKL yg dating mengajar kami dan ilmu2 yg diberikan insyaAllah akan dimanfaatkan sebaik mungkin. Sehabisnya 3 minggu kedua ini, akan ada end posting examination, dan menyusul selepasnya exam untuk usul fiqh dan juga hafazan, serta SSM presentation (SSM x start buat lagi… wahaha)

Tahun 5 diakhiri insyaAllah dengan elektif posting, di mana aku memilih untuk berada di Hospital Sultanah Nur Zahirah di bahagian medicine, serta A & E. selama 4 minggu, insyaAllah akan digunakan sebaiknya untuk memperbaiki diri dalam misi menjadi seorang doctor yg boleh membantu sebaik yg boleh… amin.
Wassalam…

(terasa pelik sangat sebab gile skema entry aku untuk kali nih…wahaha)

No comments: