Thursday, September 16, 2010

bila sosialisme berleluasa..

Salam Syawal.


kerana baru seminggu di bulan ini, dan ikut cakap melayu "raya kan sebulan", maka masih sempat utk aku ucapkan selamat hari raya Eidul Fitri, mohon maaf atas segala kekhilafan diri sepanjang penulisan blog ini.

aku sebenarnya agak malas untuk mengupdate blog, tapi menjengah ke website seorg blogger menyebabkan darah ini menderau untuk berkongsi apa yg ditengok. ya, ini salah satu penyakit masyarakat skarang; rembat bini org..



aduh, dah tak tau apa nak jadi dengan dunia ni.. aku tumpang sedih... aku tumpang sedih kat suami kepada pmpuan tu, kerana kesetiaannya diuji, kepercayaannya dikhianati.. sape x sayang bini? tapi susu plak dibalas tuba.. dan aku tumpang marah sebab die x berjaya kawal kemarahan dia, kerana dia x mengikut apa yg dihukum syarak.. tapi siapa aku untuk menghukum kerana aku x merasa apa yg die rasa saat itu...

aku tumpang sedih kat si pmpuan tu, kerana dia x bjaya kawal nafsu dalam diri die, kerana dia mencari kebahagiaan di luar perkahwinan die, kerana die sudah pun menempah neraka untuk dirinye... dan aku tumpang marah sebab dia mencemarkan agama, kerana dia x ingat tuhan bile mendekati zina, kerana dia telah menghancurkan rumah tangga yg dah dibina..

aku tumpang sedih kat laki yg ditibai tu, kerana dia dah mengecewakan keluarga dia (die dah ade 5 anak, sulung umur 12 tahun..), kerana dia x fikir apa rasanya kalau org main ngan bini die, kerana dia x fikir natijah bile suami pompuan tau n bawak batalion pukul die... dan aku tumpang marah sebab dia dah merosakkan perkahwinan org lain, kerana dia cari benda haram sedangkan dah ada benda halal, kerana dia mementingkan nafsu dari iman..

ini hanya salah satu dari ribuan kisah yg sama... aku dah x tau apa nak dikata.. kalau dulu "bertudung" adalah salah satu elemen untuk menguatkan keyakinan dalam hati bahawa calon isteri seorang yg tau agama dan menjaga kesucian diri, tapi sekarang sudah tiada jaminan.. kalau dulu berkopiah songkok membawa kewarakan dan berilmu agama, tapi sekarang bukan lagi.. hanya dengan mengenali sesorang dalam suatu jangka masa yg mampu meyakinkan hati bahawa pilihan mungkin tepat..mungkin..

yg ni kisah bila dah berkahwin.. kalau yg belum? bertimbun lagi yg x kene tangkap basah, bertimbun lagi yg x kene kantoi.. bukti? pembuangan bayi yg berleluasa.. mahu lagi bukti? pergilah menziarahi rumah2 kebajikan yg menjaga anak2 mudi yg terlanjur dan bunting, pasti tidak pernah sunyi rumah itu, ada saja penghuni saban hari.. bukti lagi? google lah sendiri klip2 melayu terlampau, bukan setakat pramugara, gadis kampung pun berlambakan...apatah lagi gadis urban dan berpendidikan menara gading..


kenapa aku kesah? sebab aku hidup dalam zaman ini, sebab tu aku kesah.. sebab aku masih lagi belum berkeluarga, dan aku cukup takut bila membayangkan semua ini berlaku dalam keluarga aku.. bayangkan anak dara kau, tanpa disedari dah bunting? bayangkan anak teruna kau ditangkap basah dan merosakkan anak org lain? bayangkan anak2 pergi clubbing, teguk benda haram...urgh!! dulu aku ada pikir, tapi aku tenangkan hati balik dengan mengatakan kat ganu kita xkan jadi benda2 camtu... tapi sekarang? duduk di ceruk mana pun, takkan selamat... pendedahan anak2 zaman kini kepada budaya kuning terlalu hebat, kadang2 dengan pendidikan agama pun belum pasti dapat jamin mereka takkan hanyut..


aku cukup takut bila semua tu terjadi.. takut... takut tak dapat kawal diri sampai muka aku terpampang di media gara2 bunuh bini/anak sendiri.. nauzubillahi min zalik!


No comments: