Tuesday, August 31, 2010

di saat 53 tahun Merdeka


Salam Ramadhan...


Hari ini adalah hari yg paling dibanggakan oleh warga Malaysia… ya, 31 Ogos, genapnya 53 tahun Negara yg dahulunya dikenali dengan Tanah Melayu ‘bebas’ dari cengkaman penjajah. Hari yg paling memberi makna sebagai titik tolak bermulanya kemajuan Malaysia, sehingga kini menjadi Negara yg ‘aman, makmur dan bahagia’ *cough*.. maaf, x sehat sket..



Berbalik pada topik utama, Kemerdekaan.. suatu istilah yg tidak asing, sering dilaungkan dan digahkan, kerana sebagai sebuah Negara yg merdeka, sesuatu Negara itu akan mampu ditadbir tanpa kongkongan dalam menjana pembangunan, ekonomi dan sebagainya.


Dan sebagai rakyat Malaysia, sepertimana tertera di kad pengenalan aku, aku juga akan setia mengingati hari ini sebagai hari yg penuh bersejarah dan harus dihayati dengan penuh semangat. Menghayati? Macam mane aku harus tunjukkan penghayatan aku menyahut seruan kemerdekaan ini?











Adakah dengan pergi berhimpun ramai2 di dataran merdeka, KLCC, Genting atau sebagainya dan bersama2 muda-mudi tua-tui, berhimpit2 tak kenal jantina menonton konsert atau persembahan artis2 terkenal, kurang terkenal atau tak terkenal langsung, sambil menghitung detik 12 malam dan menejerit “merdeka!!”, diiringi letupan bunga api, dan seterusnya di sambung dengan “aktiviti2” riadah sampingan selepas bersurai?






Atau seharusnya dengan mengangkat tangan beramai2 mengaminkan pujian ilahi serta memohon limpah kurnia-Nya agar Negara ini sentiasa di bawah lindungan rahmat-Nya agar kekal sejahtera dan sentosa di bawah pimpinan “amirul mukminin”?





Sejauh mane pemahaman kita tentang kemerdekaan? Merdekakah kita kalau masih terceruk dengan budaya penjajah? Merdekakah kita kalau kita masih terhangguk2 dengan telunjuk mereka?



Jika dulu kita amat jarang mendengar kisah2 pembuangan bayi merata2.. tapi sekarang? Aku tidak tahu fakta2 dari negara2 luar, di timur, eropah atau barat, tapi rasanya mereka jauh lebih bertimbang rasa dalam isu ini. Dari mana asalnya isu ini? Kurang pendidikan agama? Ibu bapa tidak prihatin? Gejala sosial? Sifat belia ingin mencuba? Tidak ada akarnya, semuanya akan jadi sirkumstantialiti, yg sana menuduh yg sini, yg sini menuduh yg situ, dan yg situ menuduh yg sana. Adakah realiti ini selari dengan kemerdekaan yg kita miliki?




Si kecil ini sudah selamat istirehat di Syurga...kita?



Sama2 lah difikirkan. Dan secara kebetulan, mungkin ada yg lupa, malam kemerdekaan kali ini bersamaan dengan permulaan 10 malam terakhir Ramadhan.



Ask yourself..




Aku tertarik dengan kata2 seorang sahabat. Diibaratkan ketika ini seolah2 satu permainan bola sepak (atau bola tampar, basketball, futsal, mane2 la yg korang suka, asalkan game berpasukan). Sekarang sudah masuk 30 minit terakhir, situasi masih 0-0, masih belum ada yg boleh yakin akan menang. Di saat ini, ‘coach’ akan menentukan siapa antara pemainnya yg boleh bertahan di atas padang untuk minit2 terakhir, kerana ‘coach’ tahu, hanya orang yg kuat semangat juang, azam yg tinggi dan tabah akan mampu terus beraksi dengan cemerlang agar dapat menjaringkan gol kemenangan.





Bersama2 lah kita memohon agar kita adalah sebahagian daripada first eleven yg bermain sehingga ke masa penamat, Amin




wassalam..

No comments: