Thursday, August 26, 2010

Psikiatri di bulan Ramadhan



Salam mahabbah Ramadhan




sudah lama tidak mengupdate blog ini. Alhamdulillah, posting Easy No Tension (ENT) sudah selesai,disusuli dengan Psy posting selama 4 minggu di Temerloh. walaupun tidak banyak kepelbagaian kes di sini, tapi Alhamdulillah tenaga pengajar tidak rasmi sentiasa menolong dan berhati terbuka menerima kami 29 kesemuanya. Apapun, minggu depan sudah minggu exam, sebelum bercuti 2 minggu mengisi penghujung Ramadhan di kampung tercinta.


HoSHAS


sudah berada di pertengahan Ramadhan, sekejap sahaja 16 hari berlalu. tapi Ramadhan kali ini meninggalkan kesan kepada rakyat Malaysia umumnya, dengan kisah2 yg mengejutkan seluruh warga tatkala umat Islam menyambut ketibaan bulan yg mulia ini. umum sudah maklum, dan ya, ia berkaitan dengan posting aku kali ini; penyakit mental.






sebelum ini, kita dikejutkan dengan kejadian seorang belia lelaki membunuh datuk, nenek dan kakaknya yg berlaku di Negeri Sembilan (jika tidak salah). dikhabarkan lelaki itu mengalami gangguan mental, dengan pembunuhan yang agak bizarre, bukannya perancangan yg teliti. ingatkan ia berhenti di situ; rupanya tidak. Ramadhan kali ini menyaksikan 2 kejadian yg amat menyayat hati setakat ini; masing2 di pantai barat dan pantai timur semenanjung.












setakat ini, disimpulkan bahawa kedua2 pesalah mempunyai penyakit mental, dan kedua2nya tidak mengambil ubat pada jangka masa yg agak lama. Schizophrenia adalah salah satu penyakit jiwa yg memerlukan pesakitnya mengambil ubat secara berterusan untuk menghilangkan gangguan2 yg dialami. dan ia bukan seperti jangkitan kuman atau virus, sembuh selepas makan ubat 2-3 hari, tapi sebaliknya mengambil masa yg agak lama, bertahun2 lamanya. dan inilah yg selalu dititikberatkan oleh doktor2 pakar sakit jiwa; be compliant to the medication. dan di sinilah pentingnya sokongan ahli keluarga dalam memastikan pesakit sentiasa, tidak leka, memakan ubat yg dipreskripsikan. sebab itu, setiap kali pesakit dibenarkan keluar dari wad psychiatric, ahli keluarga dipanggil untuk diberikan pendedahan, dan diingatkan supaya memastikan pesakit tidak lupa makan ubat.



Namun, inilah manusia,mudah lupa. dah namanya insan, dari perkatan naasi (lupa). asal yg sakit sudah tidak mengalami gangguan, dirasakan sembuh sepenuhnya, terus berhenti tanpa mengambil kira pesan yg merawat. di sinilah silapnya, sedangkan yg mengetahui sedia maklum poor compliance to medication adalah punca utama mengapa penyakit ini boleh berulang (relapse), selain dari faktor2 lain yg berpautan. dan kini, umum sudah stigma dengan pesakit mental. yg dah lama default dari follow-up clinic mula cepat2 daftar kembali, takut berulang. Alhamdulillah, ada kesedaran, cuma berharap kesedaran ini kekal, bukan macam t@Hi ayam hangat semetar ja..


Docs juga berisiko untuk berpenyakit mental - MDD (work stress!!)


yg sudah berlalu, harus diambil iktibar. moga2 tidak ada lagi kes2 serupa berulang. masa mesti dipandang kedepan, sebab masa tak pernah tecicir di belakang; sentiasa selangkah lebih dari kita. apapun, sudah pertengahan Ramadhan, sudah habis 15 juzuk dibaca? atau15 jilid komik sudah khatam? 15 episod drama ditatap? ingatlah Ramadhan hanya datang sekali setahun, tahun depan kita belum tentu ketemu, maka seeloknya disisipi dengan yg bermakna, kan? pesanan ini untuk diri sendiri, kerna diri ini memang lalai amat2 sangat, juga untuk sahabat2 yg dikasihi. moga semua mendapat redhanya. dan ingatlah, sepertiga terakhir ramadhan adalah yg paling berharga, potongan diskaun yg diberikan untuk yg berkejar2 ber'shopping' sangat istimewa, bahkan ada yg dapat diskaun hidup seribu bulan! kan hebat tu? jadi jangan lah disibukkan dengan diskaun shopping complex, dan bazaar2 sahaja..


sekadar tazkirah di bulan mulia, RAMADHAN KAREEM (^_^)


wassalam

No comments: